DinojenMaailma.fi
Dinosaurus-sanasto
Paleontologian keskeiset termit selkokielellä
Yli 120 termiä selitettynä — dinosaurusten ryhmistä geologisiin aikakausiin, fossiilitutkimuksen menetelmiin ja evoluution avainkäsitteisiin.

A
AbelisauridiAbelisauridae
Gondwanan (eteläisten mantereiden) oma petodinosaurusten ryhmä. Lyhytkäsisiä, voimakasrakenteisia saalistajia kuten Carnotaurus. Täyttivät saman ekologisen roolin kuin tyrannosaurit pohjoisessa. → Etelä-Amerikan pedot
Adaptiivinen radiaatio
Nopea evoluutioprosessi, jossa yksi eliöryhmä monimuotoistuu ja täyttää useita ekologisia lokeroita lyhyessä ajassa. Tapahtui esimerkiksi nisäkkäille dinosaurusten sukupuuton jälkeen paleoseenissa. → Paleoseeni
AmmoniittiAmmonoidea
Kuorellinen pääjalkainen (mustekalan sukulainen), joka eli merissä dinosaurusten aikana. Ammoniittifossiilit ovat yleisiä ja niitä käytetään kivikerrosten ajoittamiseen. Kuolivat sukupuuttoon yhdessä dinosaurusten kanssa 66 mvs sitten.
AnkylosauriAnkylosauria
Panssaroitu dinosaurusryhmä, joka eli jura- ja liitukaudella. Kehon yläpuoli oli peitetty luisilla levyillä ja piikeillä. Tunnetuin on Ankylosaurus, jonka hännässä oli raskas luinen nuija. → Selaa lajeja
ArkosauriArchosauria
Matelijoiden yläryhmä, johon kuuluvat dinosaurukset, lentoliskot (pterosaurukset) ja krokotiilit. Kaikki dinosaurukset ovat arkosaureja, mutta kaikki arkosaurit eivät ole dinosauruksia. → Evoluutio
B
Biostratigrafia
Geologinen menetelmä, jossa kivikerrosten ikä määritetään niistä löytyvien fossiileiden avulla. Tiettyjen lajien fossiilit esiintyvät vain tietyn ikäisissä kerroksissa, joten ne toimivat "aikaindekseinä".
Bipedaalinen
Kahdella jalalla kävelevä tai juokseva. Monet teropodidinosaurukset olivat bipedaalisia, kuten T. rex ja Velociraptor. Vastakohta on kvadripedaalinen (neljällä jalalla liikkuva).
BrachiosauridiBrachiosauridae
Sauropodien ryhmä, jolle tunnusomaista ovat pitkät etujalat (nimi tarkoittaa "käsilisko") ja pysty ryhti. Brachiosaurus ja Giraffatitan ovat tunnetuimmat. → Jurakausi
C
CarcharodontosauridiCarcharodontosauridae
"Hainhampaisten liskojen" perhe — suuria petodinosauruksia terävilla, sahareunaisilla hampailla. Giganotosaurus ja Carcharodontosaurus kuuluvat tähän ryhmään. Hallitsivat ennen tyrannosaurien nousua. → Afrikan pedot
CeratopsiCeratopsia
Sarvidinosaruusten ryhmä. Tunnusomaista ovat suuret kaulurit ja sarvet kasvoissa. Triceratops on tunnetuin. Elivät pääasiassa liitukaudella Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. → Pohjois-Amerikka
Chicxulub-kraatteri
Noin 180 km halkaisijaltaan oleva asteroidin iskukraatteri Meksikon Jukatanin niemimaalla. Syntyi 66 miljoonaa vuotta sitten ja aiheutti dinosaurusten joukkosukupuuton. → Sukupuutto
Clade / Kladi
Eliöryhmä, joka sisältää yhteisen esi-isän ja kaikki sen jälkeläiset. Esimerkiksi Dinosauria on kladi, johon kuuluvat kaikki dinosaurukset — myös linnut.
CondylartitCondylarthra
Varhaisia kavioeläimiä paleoseenissa. Eivät olleet sukua nykyisille hevosille tai naudoille. Yksi monista dinosaurusten jälkeisistä "kokeellisista" nisäkäsryhmistä, jotka myöhemmin katosivat. → Paleoseeni
Konvergentin evoluutio
Ilmiö, jossa eri sukuiset eliöt kehittyvät samankaltaisiksi, koska samanlainen ympäristö suosii samanlaisia ratkaisuja. Esimerkiksi nimravidit (ei-kissaeläimet) kehittyivät sabelihammaskissojen kaltaisiksi. → Oligoseeni
Coproliitti
Fossiloitunut uloste. Coproliitin tutkimus paljastaa, mitä dinosaurukset söivät. T. rexin coproliitin sisältä on löydetty murskattua luuta — todiste luun murskaamisesta ravinnoksi.
D
Dinosauria
Virallinen tieteellinen nimi dinosaurusten ryhmälle. Richard Owen loi nimen 1842 kreikan sanoista deinos (kauhistuttava) ja sauros (lisko). Dinosauria on kladi, johon kuuluvat kaikki dinosaurukset mukaan lukien nykyiset linnut.
DiplodocidiDiplodocidae
Pitkäkaulaisten ja erityisesti pitkähäntäisten sauropodien perhe. Diplodocus ja Apatosaurus kuuluvat tähän ryhmään. Tunnusomaista on piiskamainen häntä ja kynäpään kokoiset hampaat kuonon etuosassa.
DromeosauridiDromaeosauridae
"Raptorien" ryhmä — pieniä tai keskikokoisia höyhenpeitteisiä petoja, joilla oli jaloissa sirppimäinen tappokkynsi. Velociraptor, Deinonychus ja Microraptor kuuluvat tähän ryhmään. → Aasian höyhendinosaurukset
E
Ekologinen lokero
Lajin "rooli" ekosysteemissä — mitä se syö, missä se asuu, miten se käyttäytyy. Dinosaurusten sukupuuton jälkeen nisäkkäät täyttivät tyhjäksi jääneet ekologiset lokerot.
Endoterminen / tasalämpöinen
Eläin, joka tuottaa ruumiinlämpönsä aineenvaihdunnalla (kuten nisäkkäät ja linnut). Monet tutkijat uskovat, että ainakin osa dinosauruksista oli endo- tai mesotermisiä — ei täysin vaihtolämpöisiä kuten liskot.
Eoseeni
Geologinen kausi 56–34 miljoonaa vuotta sitten. Maapallon kuumin kausi 50 miljoonaan vuoteen — trooppiset metsät ulottuivat navoille. Valaiden evoluutio maalta mereen tapahtui eoseenissa. → Eoseeni
F
Fossiili
Muinaisen eliön säilynyt jäännös tai jälki kivikerroksissa. Fossiileja voivat olla luut, hampaat, höyhenet, jalanjäljet, coproliitin (ulosteet) ja jopa pehmytkudokset poikkeuksellisissa olosuhteissa.
Fossiloituminen
Prosessi, jossa elävän olion jäännökset korvautuvat mineraaleilla ja muuttuvat kiveksi. Vaatii nopeaa hautautumista sedimentin alle ja miljoonia vuosia paineen ja kemian vaikutusta. Vain murto-osa eliöistä fossiloituu koskaan.
G
Gastrolitti
"Mahakivet" — kiviä, joita jotkin dinosaurukset nielivät auttamaan ruoan jauhamisessa mahassa. Vastaavanlainen käyttäytyminen esiintyy nykyisillä linnuilla ja krokotiileilla.
Gondwana
Eteläinen supermanarre, joka sisälsi nykyisen Etelä-Amerikan, Afrikan, Intian, Australian ja Antarktiksen. Hajosi jura- ja liitukaudella. Gondwanan dinosaurukset olivat erilaisia kuin pohjoisen Laurasian. → Dinosaurukset maailmalla
Grande Coupure
"Suuri katkos" — merkittävä eläimistön vaihtuminen Euroopassa noin 34 miljoonaa vuotta sitten eoseenin lopussa. Monet vanhat nisäkäslajit katosivat ja Aasiasta levisi uusia ryhmiä. → Eoseeni
H
HadrosauridiHadrosauridae
"Ankannokkaiset dinosaurukset" — suuria kasvinsyöjiä liitukaudelta. Tunnusomaista leveä, litteä kuono ja usein erikoiset pääharjat (kuten Parasaurolophuksen resonanssitorvi). → Pohjois-Amerikka
Höyhenpeitteisyys
Useat dinosaurusryhmät — erityisesti teropodit — olivat höyhenpeitteisiä. Liaoningin fossiilit Kiinasta todistivat tämän kiistattomasti 1990-luvulta alkaen. Höyhenet kehittyivät alun perin eristyksenä, eivät lentoa varten. → Aasian höyhenfossiilit
I
IchtyosauriIchthyosauria
Kalaa muistuttava merielävä matelija triaskaudelta liitukaudelle (noin 250–93 mvs). EI dinosaurus, vaan erillinen matelijaryhmä. Ichtyosaurit kehittyivät maaeläimistä merieläimiksi — kuten valaat myöhemmin.
Iridiumkerros
Ohut, iridiumrikas kerros kivikerroksissa K-Pg-rajalla (66 mvs). Iridium on harvinainen maapallolla mutta yleinen asteroideissa. Todiste Chicxulub-asteroidin iskusta. → Sukupuutto
Iskukvartsikide
Kvartsikide, jossa näkyy iskun aiheuttama suuntautunut rakenne. Löytyy K-Pg-rajakerroksen ympäriltä ympäri maailmaa. Syntyy vain äärimmäisen voimakkaan iskun paineen alla — todiste suuresta asteroidin törmäyksestä.
J
Joukkosukupuutto
Tapahtuma, jossa merkittävä osa maapallon lajeista katoaa lyhyessä ajassa. Maapallon historiassa tunnetaan viisi suurta joukkosukupuuttoa. Dinosaurusten sukupuutto (K-Pg) on tunnetuin. → Sukupuutto
Jurakausi
Geologinen kausi 201–145 miljoonaa vuotta sitten. Dinosaurusten kultakausi: sauropodit kasvoivat jättiläisiksi, Allosaurus hallitsi petona ja Archaeopteryx yhdisti dinosauruksen ja linnun piirteet. → Jurakausi
K
Kambrikauden räjähdys
Nopea eläinkunnan monimuotoistuminen noin 541–520 miljoonaa vuotta sitten. Lähes kaikki nykyiset eläinkunnat (niveljalaiset, nilviäiset, selkärankaiset...) syntyivät 20 miljoonassa vuodessa. → Kambrikausi
K-Pg-raja
Geologinen rajakerros liitukauden ja paleoseenin välillä, 66 miljoonaa vuotta sitten. Merkitsee dinosaurusten sukupuuttoa. Sisältää iridiumkerroksen ja iskukvartsikiteitä. Aiemmin tunnettu nimellä K-T-raja.
Kvadripedaalinen
Neljällä jalalla liikkuva. Sauropodit, stegosaurit, ankylosaurit ja ceratopsit olivat kvadripedaalisia. Vastakohta on bipedaalinen (kaksijalkaisesti liikkuva).
L
Laurasia
Pohjoinen supermanarre, joka sisälsi nykyisen Pohjois-Amerikan, Euroopan ja Aasian. Erottui eteläisestä Gondwanasta jura- ja liitukaudella. Tyrannosaurit ja ceratopsit olivat Laurasian omia ryhmiä.
LiitukausiCretaceous
Geologinen kausi 145–66 miljoonaa vuotta sitten. Dinosaurusten viimeinen ja monimuotoisin kausi. T. rex, Triceratops, Spinosaurus ja kukkivat kasvit. Päättyi Chicxulub-asteroidin iskuun. → Liitukausi
LinnunlantioinenOrnithischia
Toinen dinosaurusten kahdesta päälahkosta. Sisältää panssaridinot, sarvidinot, ankannokkaiset ja stegosaurit. Paradoksaalisesti linnut eivät polveudu linnunlantioisista vaan liskonlantioisista.
LiskonlantioinenSaurischia
Toinen dinosaurusten kahdesta päälahkosta. Sisältää teropodit (pedot ja linnut) ja sauropodit (pitkäkaulat). Linnut polveutuvat tästä ryhmästä.
M
Mannerliikunta / Laattatektoniikka
Mannerlaattojen liike maapallon vaipan päällä. Dinosaurusten aikana Pangea hajosi, mantereet erkanivat ja jokainen kehitti oman dinosaurusfaunansa. Mannerliikunta selittää, miksi eri mantereilla eli eri dinosauruksia.
MegaraptoriMegaraptora
Suurten, pitkäkyntisten petodinosaurusten ryhmä, joka hallitsi Australian ja Etelä-Amerikan ekosysteemejä tyrannosaurien puuttuessa. Australovenator on tunnetuin megaraptori. → Australia
Melanosomi
Mikroskooppinen pigmenttirakenne, joka määrää värin. Fossiloituneita melanosomeja on löydetty dinosaurusten höyhenistä, ja niiden muodon perusteella voidaan päätellä alkuperäinen väri.
Mesotsoinen maailmankausiMesozoic
"Keskimmäinen elämänkausi" — triaskausi, jurakausi ja liitukausi yhdessä (252–66 mvs). Dinosaurusten aikakausi. Seurasi paleotsooista (muinaista) ja edelsi kenotsooista (nykyistä) maailmankautta.
MosasauriMosasauridae
Suuria, vesieläviä matelijoita liitukaudelta. EI dinosauruksia — lähempänä sukua nykyisille liskoille. Mosasaurukset olivat liitukauden merien huippupetoja, jopa 15 metriä pitkiä. → Liitukausi
N
NimravidiNimravidae
"Valhe-sabelihammaskissat" — eläimiä, jotka näyttivät hämmästyttävästi sabelihammaskissoilta mutta eivät olleet aitoja kissaeläimiä. Klassinen esimerkki konvergenttisesta evoluutiosta oligoseenissa. → Oligoseeni
O
Oligoseeni
Geologinen kausi 34–23 miljoonaa vuotta sitten. Ruohotasangot levisivät, Paraceratherium hallitsi ja ensimmäiset apinat ilmestyivät. → Oligoseeni
OrnitomimosauriOrnithomimosauria
"Strutsimatkijat" — nopeita, pitkäjalkaisia teropodeja, jotka muistuttivat nykyisiä strutseja. Todennäköisesti kaikkiruokaisia. Gallimimus ja Struthiomimus saattoivat juosta 50–60 km/h.
OrnitopodiOrnithopoda
"Lintujalkaiset" — suuri ryhmä kasvinsyöjiä, johon kuuluvat Iguanodon, Muttaburrasaurus ja hadrosaurit. Elivät jura- ja liitukaudella kaikilla mantereilla.
P
Paleontologia
Tieteenala, joka tutkii muinaista elämää fossiilien avulla. Paleontologi on tutkija, joka tutkii fossiileja — ei arkeologi (joka tutkii ihmiskulttuurin jäännöksiä).
Paleoseeni
Geologinen kausi 66–56 miljoonaa vuotta sitten. Dinosaurusten sukupuuton jälkeinen aikakausi, jolloin nisäkkäät täyttivät tyhjät ekologiset lokerot. Titanoboa ja Gastornis hallitsivat. → Paleoseeni
Pangea
Supermanarre, joka sisälsi kaikki nykyiset mantereet triaskaudella. Hajosi jurakaudella Laurasiaan (pohjoinen) ja Gondwanaan (etelä). Pangean hajoaminen selittää, miksi eri mantereilla eli erilaisia dinosauruksia. → Dinosaurukset maailmalla
PETMPaleocene–Eocene Thermal Maximum
Paleoseenin ja eoseenin rajalla noin 56 mvs sitten tapahtunut nopea ilmaston lämpeneminen (5–8 °C nousut 20 000 vuodessa). Tärkein historiallinen vertailukohta nykyiselle ilmastonmuutokselle. → Eoseeni
PlesiosaurusPlesiosauria
Pitkäkaulaisia merimatelijoita jura- ja liitukaudelta. EI dinosauruksia. Elivät merissä ja liikkuivat neljällä evämäisellä raajalla. Elasmosaurus oli pisin — jopa 14 metriä.
ProsauropodiProsauropoda
Varhaisia, suhteellisen pieniä kasvinsyöjädinosauruksia triaskaudelta ja varhaiselta jurakaudelta. Sauropodien esi-isiä tai sukulaisia. Plateosaurus on tunnetuin.
PterosauriPterosauria
Lentoliskot — lentäviä matelijoita mesotsooiselta kaudelta. EI dinosauruksia, vaan erillinen arkosauriryhmä. Quetzalcoatlus oli suurin tunnettu lentävä eläin — 10–12 metrin siipiväli.
R
Radiometrinen ajoitus
Menetelmä, jolla mitataan kivilajien ja mineraalien ikä radioaktiivisten isotooppien hajoamisnopeuden perusteella. Yleisin menetelmä dinosaurusten ajalle on uraani-lyijy-ajoitus vulkaanisista kivistä.
S
SaaristokääpiöityminenInsular dwarfism
Evoluutioilmiö, jossa suuret eläimet pienenevät saarilla rajallisten resurssien vuoksi. Europasaurus (6 m) oli kääpiöversio mantereella 23 metriä kasvavista sukulaisistaan. → Euroopan kääpiöt
SaniaisitiöpiikkiFern spike
Fossiilikerroksissa K-Pg-rajan yläpuolella näkyvä valtava saniaisten itiöiden piikki. Osoittaa metsien tuhoutumisen ja saniaisten nopean palautumisen asteroidin iskun jälkeen. → Paleoseeni
SauropodiSauropoda
Pitkäkaulaisten, pitkähäntäisten ja nelijalkaisten jättiläisdinosaurusten ryhmä. Suurimmat maaeläimet kautta aikojen. Diplodocus, Brachiosaurus, Argentinosaurus kuuluvat tähän ryhmään. → Selaa lajeja
Sedimenttikivi
Kivilaji, joka muodostuu kerrostuneesta hiekasta, mudasta tai muusta aineksesta. Lähes kaikki fossiileja sisältävät kivet ovat sedimenttikiviä — hiekkakiveä, liuskekiveä tai kalkkikiveä.
SpinosauridiSpinosauridae
Kalansyöjien ryhmä — pitkäkuonoisia, krokotiilin hampaisia petodinosauruksia. Spinosaurus, Baryonyx ja Suchomimus kuuluvat tähän. Spinosaurus oli ensimmäinen tunnettu puolivesieläin dinosaurus. → Afrikka
StegosauridiStegosauridae
Selkälevyisten dinosaurusten ryhmä jurakaudelta. Stegosaurus on tunnetuin. Selkälevyt saattoivat toimia lämmönsäätelijöinä, lajintunnistuksena tai uhkailunäyttönä. Häntäpiikit ("thagomizer") olivat puolustusase.
SynapsidiSynapsida
Amnioottien ryhmä, josta nisäkkäät polveutuvat. Dimetrodon on tunnetuin synapsidi — se EI ollut dinosaurus vaan nisäkkäiden esimuoto, ja se eli permikaudella ennen dinosauruksia.
T
Taksonomia
Eliöiden luokittelujärjestelmä. Dinosaurukset luokitellaan hierarkkisesti: lahko (Saurischia/Ornithischia) → alaheimot → perheet → suvut → lajit. Luokittelua tarkistetaan jatkuvasti uusien löytöjen perusteella.
TeropodiTheropoda
Kaksijalkaisten, pääosin petodinosaurusten ryhmä. Sisältää T. rexin, Velociraporin, Spinosauruksen ja kaikki nykyiset linnut. Teropodeista kehittyivät höyhenet ja lento. → Evoluutio
Thagomizer
Stegosauruksen häntäpiikkien epävirallinen nimi. Termin keksi sarjakuvapiirtäjä Gary Larson Far Side -sarjakuvassaan, ja paleontologit omaksuivat sen viralliseen käyttöön.
TitanosauriTitanosauria
Sauropodien ryhmä, joka hallitsi liitukaudella — erityisesti Gondwanassa. Suurimmat tunnetut maaeläimet: Argentinosaurus (70–100 t), Patagotitan (69–77 t). Laajalle levinnein sauropodiryhmä — fossiileja kaikilta mantereilta. → Etelä-Amerikka
TriaskausiTriassic
Geologinen kausi 252–201 miljoonaa vuotta sitten. Dinosaurusten synty: Eoraptor ja Herrerasaurus ilmestyivät Pangealle. Dinosaurukset olivat aluksi pieniä sivustaseuraajia krokotiilisukulaisten hallitsemassa maailmassa. → Triaskausi
TyrannosauridiTyrannosauridae
Suurten petodinosaurusten perhe liitukaudelta. T. rex on tunnetuin. Tunnusomaista massiiviset leuat, pienet eturaajat ja voimakas puruvoima. Esiintyivät vain Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. → Pohjois-Amerikka
V
Vaihtolämpöinen / ektoterminen
Eläin, joka saa ruumiinlämpönsä ympäristöstä (kuten liskot ja käärmeet). Dinosaurusten lämmönsäätely on kiistelty aihe — monet olivat todennäköisesti "mesotermisiä" (osittain tasalämpöisiä).
VertaisarviointiPeer review
Tieteellinen laadunvarmistusprosessi, jossa muut alan tutkijat tarkistavat tutkimuksen ennen julkaisua. Kaikki merkittävät dinosauruslöydöt julkaistaan vertaisarvioiduissa lehdissä kuten Nature, Science ja PeerJ.
Lisäkäsitteet: Anatomia ja fysiologia
Ilmapussijärjestelmä
Dinosaurusten (ja nykyisten lintujen) hengitysjärjestelmä, jossa ilma virtaa yhteen suuntaan keuhkojen läpi ilmapussien avulla. Tehokkaampi kuin nisäkkäiden edestakaisin-hengitys. Mahdollisti sauropodien valtavan koon kevyemmällä luustolla.
KauluriFrill
Ceratopsien (sarvidinosaruusten) päässä oleva luinen kilpi. Triceratopsin kauluri oli massiivinen. Saattoi toimia puolustuksessa, lajintunnistuksessa, lämmönsäätelyssä tai seksuaalivalinnassa.
Pneumaattinen luu
Ontto, ilmatäytteinen luu. Sauropodeilla ja teropodeilla oli pneumaattisia luita, jotka keventivät runkoa ilman lujuuden menetystä. Sama rakenne esiintyy nykyisillä linnuilla.
Osteodermi
Ihon sisällä kehittyvä luinen levy tai piikki. Panssaridinosauuruksilla (ankylosaurit, stegosaurit) keho oli peitetty osteodermereillä. Nykyisillä krokotiileilla on vastaavia rakenteita.
Gastralia
"Vatsankylkiluut" — ohuita luita vartalon vatsapuolella. Esiintyivät teropodeilla ja joillakin muilla dinosauruksilla. Auttoivat hengityksessä ja tukivat vatsaonteloa.
FurkulaFurcula
"Toiveluu" — Y-muotoinen luu, joka yhdistää solisluut. Esiintyy teropodeilla ja nykyisillä linnuilla. Yksi tärkeimmistä anatomisista todisteista dinosaurusten ja lintujen sukulaisuudesta.
Sirppikynsi
Dromeosauridien ("raptorien") jalan toisessa varpaassa oleva suurentunut, sirpin muotoinen kynsi. Käytettiin todennäköisesti saaliin kiinnipitämiseen, ei viiltämiseen kuten elokuvissa esitetään.
PuruvoimaBite force
Leuan puristusvoima newtoneina. T. rexin puruvoima oli arviolta 57 000 N — suurin koskaan mitattu maaeläimellä. Vertailukohtana krokotiilin puruvoima on noin 16 000 N.
Mesoterminen
Lämmönsäätelyn välimuoto endo- ja ektotermian välillä. Monet tutkijat uskovat, että dinosaurukset olivat mesotermisiä — tuottivat jonkin verran omaa lämpöä mutta eivät yhtä tehokkaasti kuin nisäkkäät.
Lisäkäsitteet: Fossiilitutkimus
Holotypy
Yksittäinen fossiilinäyte, joka toimii lajin virallisena määritelmänä. Kun uusi dinosauruslaji nimetään, holotypy on se yksilö, johon lajin kuvaus perustuu.
Artikuloitunut luuranko
Luuranko, jossa luut ovat säilyneet alkuperäisissä anatomisissa paikoissaan. Harvinaista — useimmat dinosaurusfossiilit ovat hajanaisia, irrallisia luita.
Bone bed
Fossiilipaikka, jossa suuri määrä luita on kerrostunut yhteen paikkaan. Voi sisältää satoja tai tuhansia yksilöitä. Todiste laumakäyttäytymisestä tai joukkokuolemasta.
Paleohistologia
Fossiloituneiden luiden mikroskooppinen tutkimus. Luun kasvurenkaat paljastavat eläimen kasvunopeuden, iän ja jopa sen, oliko se kylmä- vai tasalämpöinen.
Tafonomia
Tieteenala, joka tutkii, mitä eliölle tapahtuu kuoleman ja fossiloitumisen välillä. Selittää, miksi jotkut fossiilit ovat täydellisiä ja toiset hajanaisia — ja miksi vain murto-osa eliöistä fossiloituu.
Ichnofossiili
Jälkifossiili — eliön toiminnan jättämä jälki, ei itse eliö. Dinosaurusten jalanjäljet, pesäpaikat, purujäljet ja coproliitin ovat ichnofossiileja.
CT-kuvaus (tietokonetomografia)
Nykyaikainen menetelmä, jolla fossiileja voidaan tutkia avaamatta niitä. Röntgensäteet luovat kolmiulotteisen kuvan fossilin sisärakenteesta — aivojen koosta, sisäkorvan muodosta ja luun sisäisistä rakenteista.
Lisäkäsitteet: Geologiset aikakaudet
Prekambri
Maapallon ensimmäiset 4 miljardia vuotta (4,6 mrd – 541 mvs). Bakteerit hallitsivat, happikatastrofi muutti ilmakehän ja Lumipallomaa-jääkaudet peittivät koko planeetan. → Prekambri – Maapallon syntyminen
Kambrikausi
541–485 miljoonaa vuotta sitten. Kambrikauden räjähdyksessä lähes kaikki eläinkunnat syntyivät nopeasti. Anomalocaris, trilobitit ja ensimmäiset selkärankaiset. → Kambrikausi
Permikausi
299–252 miljoonaa vuotta sitten. Päättyi maapallon historian suurimpaan joukkosukupuuttoon ("Suuri kuolema"), jossa katosi 96 % merilajeista ja 70 % maalajeista. Raivasi tien dinosaurusten nousulle.
Kenotsoinen maailmankausiCenozoic
"Uuden elämän kausi" — 66 miljoonaa vuotta sitten nykypäivään. Nisäkkäiden, lintujen ja kukkivien kasvien aikakausi. Sisältää paleoseenin, eoseenin, oligoseenin ja myöhemmät kaudet.
Lisäkäsitteet: Ekologia ja evoluutio
Apex-saalistaja / huippupeto
Ravintoketjun huipulla oleva peto, jota mikään muu eläin ei saalistaa aikuisena. T. rex, Giganotosaurus ja Spinosaurus olivat aikakautensa huippupetoja.
Biomassa
Kaikkien tietyn alueen eliöiden yhteenlaskettu massa. Triceratops saattoi muodostaa kolmanneksen liitukauden lopun Pohjois-Amerikan suurten kasvinsyöjien biomassasta.
Endemiitti
Laji, joka esiintyy vain tietyllä alueella eikä missään muualla. Liitukauden Euroopan saaristodinosaurukset (Europasaurus, Magyarosaurus) olivat endemiittejä — kääpiölajeja, jotka eivät esiintyneet mantereella.
Fossiilinen ennätysFossil record
Kaikkien tunnettujen fossiilien kokonaiskuva maapallon historiasta. Fossiilinen ennätys on aina vajavainen — vain murto-osa eliöistä fossiloituu koskaan, ja vain murto-osa fossiileista on löydetty.
Laumakäyttäytyminen
Useat dinosaurukset elivät todennäköisesti laumoissa. Bone bed -löydöt (joukkohauta) ja jalanjälkifossiilit todistavat laumaliikkumisesta. Ghost Ranchin Coelophysis-joukkohautaus on klassinen esimerkki.
Niche-partitio
Ilmiö, jossa samalla alueella elävät lajit erikoistuvat eri ekologisiin rooleihin välttääkseen kilpailua. Spinosaurus kalasti vedessä ja Carcharodontosaurus saalisti maalla — niche-partitio samalla alueella.
Ontogenia
Yksilön kasvu ja kehitys munasta aikuiseksi. Dinosaurusten ontogenian tutkimus on paljastanut, että joidenkin lajien nuoret ja aikuiset olivat niin erilaisia, että ne nimettiin alun perin eri lajeiksi.
Seksuaalidimorfismi
Erot saman lajin uros- ja naarasyksilöiden välillä. Joidenkin dinosaurusten koristeet (kaulurit, harjat, sarvet) saattoivat liittyä seksuaalivalintaan — kuten nykypäivän riikinkukon pyrstö.
Supermanarre
Suuri mannermassa, joka muodostuu useiden mantereiden yhdistymisestä. Pangea, Gondwana ja Laurasia ovat tärkeimmät supermannarteet dinosaurusten kannalta.
YdintalviNuclear winter / Impact winter
Asteroidin iskun tai massiivisen tulivuorenpurkauksen aiheuttama pitkäkestoinen pimeys ja kylmyys, kun pöly ja noki estävät auringonvalon pääsyn maanpinnalle. Chicxulub-iskun jälkeinen ydintalvi kesti noin 15 vuotta. → Sukupuutto
Lisäkäsitteet: Tunnetut löytöpaikat ja tapahtumat
Burgess Shale
Kambrikauden fossiilipaikka Kanadan Brittiläisessä Kolumbiassa. Yksi maailman tärkeimmistä fossiilikohteista — hämmästyttävän yksityiskohtaisesti säilyneitä pehmytkudoksia 508 miljoonan vuoden takaa. → Kambrikausi
Bone Wars / Luusodat
Paleontologien Edward Cope ja Othniel Marsh välinen kilpailu 1870–1890-luvuilla. Johti yli 130 uuden dinosauruslajin nimeämiseen — mutta myös fossiilien tuhoamiseen ja tieteelliseen vilpillikäytökseen. → Pohjois-Amerikka
Ghost Ranch
Fossiilipaikka New Mexicossa, USA:ssa. Kuuluisa satojen Coelophysis-yksilöiden joukkohautauksesta — todiste varhaisesta laumakäyttäytymisestä noin 212 miljoonaa vuotta sitten.
Hell Creek -muodostuma
Liitukauden viimeisten vuosimiljoonien kerrostuma Montanassa ja Dakotoissa. Maailman tutkituin dinosaurusten viimeisten päivien fossiilipaikka. T. rex, Triceratops ja Edmontosaurus. → Pohjois-Amerikka
Ischigualasto / Valle de la Luna
"Kuun laakso" — Argentiinan triaskauden fossiilipaikka ja UNESCO-kohde. Varhaisimpien tunnettujen dinosaurusten (Eoraptor, Herrerasaurus) löytöpaikka, 231 miljoonaa vuotta vanha. → Etelä-Amerikka
Liaoning / Jehol-biota
Kiinan koillisosan fossiilikerrostuma, noin 125 miljoonaa vuotta vanha. Vulkaaninen tuhka säilöi höyheniä, pehmytkudoksia ja jopa väripigmenttejä. Dinosaurusten höyhenpeitteisyyden kiistaton todiste. → Aasia
Messel
Saksan eoseenikauden fossiilipaikka ja UNESCO-kohde. 47 miljoonaa vuotta vanha vulkaaninen järvisedimentti, jossa fossiilit ovat säilyneet karvoitusta ja väritystä myöten. → Eoseeni
Morrison-muodostuma
Jurakauden fossiilirikas kerrostuma Yhdysvaltain länsi-osissa. Diplodocus, Allosaurus, Stegosaurus ja kymmenet muut lajit. Luusotien (Bone Wars) keskeisin kaivuualue. → Pohjois-Amerikka
Solnhofen
Saksan Baijerin kalkkikivilouhokset. Archaeopteryxin ja Compsognathuksen löytöpaikka. Hienojakoinen kalkkikivi säilöi yksittäiset höyhenet ja hyönteisten siipisuonet. → Eurooppa
Tendaguru
Tansanian jurakautinen fossiilipaikka. Giraffatitanin (Berliinin museon jättiläisluuranko) ja Kentrosauruksen löytöpaikka. Afrikan tärkein jurakauden fossiilipaikka. → Afrikka
Western Interior Seaway / Läntinen sisämeri
Leveä meri, joka halkaisi Pohjois-Amerikan pohjoisesta etelään liitukaudella. Jakoi mantereen kahtia: läntinen Laramidia ja itäinen Appalachia. Mosasaurit hallitsivat sen vesiä. → Pohjois-Amerikka
Deccan Traps
Valtavat tulivuorenpurkaukset nykyisen Intian alueella noin 66–65 miljoonaa vuotta sitten. Saattoivat heikentää ekosysteemejä jo ennen Chicxulub-asteroidin iskua. → Sukupuutto
Crystal Palace -dinosaurukset
Maailman ensimmäiset täysikokoiset dinosauruspatsaat, rakennettu Lontooseen 1854 Richard Owenin ja Benjamin Waterhouse Hawkinsin toimesta. Tieteellisesti vääriä mutta kulttuurihistoriallisesti merkittäviä. → Eurooppa
Dinosaurusrenessanssi
1960–70-lukujen tieteellinen murros, jossa dinosaurukset tulkittiin uudelleen: hitaista, tyhmistä matelijoista aktiivisiksi, älykkäiksi ja mahdollisesti tasalämpöisiksi eläimiksi. John Ostromin Deinonychus-tutkimus käynnisti liikkeen.
HappikatastrofiGreat Oxidation Event
Noin 2,4 miljardia vuotta sitten tapahtunut ilmakehän muutos, jossa syanobakteerien tuottama happi muutti maapallon ilmakehän koostumuksen. Myrkyllinen useimmille sen ajan eliöille — mutta mahdollisti monisoluisen elämän kehittymisen. → Prekambri
LumipallomaaSnowball Earth
Hypoteesi, jonka mukaan maapallo jäätyi lähes kokonaan ainakin kahdesti prekambrilla (noin 720 ja 650 mvs sitten). Jään sulamisen jälkeen elämä monimuotoistui räjähdysmäisesti. → Prekambri
Ediacara-eliöstö
Ensimmäiset näkyvillä silmillä havaittavat monisolukiset eläimet, jotka elivät noin 575–539 miljoonaa vuotta sitten. Outoja, litteitä, lehtimaisia eliöitä, joiden sukulaisuussuhteita ei täysin ymmärretä. Ediacara-eliöstö Dino-Mag numerossa
Stromatoliitti
Syanobakteerien muodostamat kerrokselliset kivirakenteet matalassa vedessä. Maapallon vanhimpia elämän todisteita — vanhimmat ovat yli 3,5 miljardia vuotta vanhoja. → Prekambri
🎧 Kuuntele DinojenMaailma
Dinosaurusten maailma äänisarjana YouTube-kanavallamme.